ה"פלייאוף" המדהים ביותר

ה"פלייאוף המדהים ביותר

מאת: גלעד מרק

בתחרויות טיסנים חופשיים בארץ מתקיימים חמישה סיבובים. המתחרים אשר ביצעו תוצאה מלאה בכל חמשת הסיבובים ממשיכים לטיסות ההמשך, אשר בדרך כלל מתקיימות למחרת יום התחרות מיד עם הזריחה. הסיבה לכך היא שבארץ מזג האוויר החם, הרוח המעורבלת שמופיעה בשעות הצהריים, והתרמיקות החזקות מקשות על קיום טיסות ההמשך מיד בסיום התחרות, וכולנו מעדיפים “לברוח” מהשטח.

בתחרויות בינלאומיות, המצב שונה, בדרך כלל מתקיימים שבעה סיבובים כאשר לאחריהם מתקיימת הפסקה ולקראת שעות הערב מתחילים את סדרת טיסות ההמשך. מזג האוויר בערב דומה מאד למזג האוויר בבוקר בצמוד לזריחה, תרמיקות חלשות, רוח עדינה, וקרירות נעימה, דבר המאפשר ביצוע טיסות המשך ספורטיביות שמביאות לידי ביטוי את יכולות הקצה של המטיס ושל הטיסן. ניתן להתייחס לשבעת סיבובי התחרות כתחרות מקדימה כאשר התחרות האמיתית מתחילה רק בטיסות ההמשך.

בשעה חמש בערב מתייצבים הטיסנאים שביצעו תוצאה מלאה בקו המרכזים, שאר המתחרים, העוזרים, ובעלי התפקידים הופכים להיות צופים בהצגה העומדת להתרחש. זמן המקסימום בטיסת ההמשך הראשונה חמש דקות, מתחרים אשר ביצעו תוצאה זו עוברים לטיסת ההמשך הבאה, זמן המקסימום בה שבע דקות, ואלה שביצעו תוצאה זו ימשיכו לטיסת ההמשך הבאה שתתרחש בסמוך לשקיעה בדרך כלל בתנאים סטריליים לחלוטין, ללא תרמיקות וללא רוח, וזמן המקסימום בה תשע דקות. לפעמים טיסות ההמשך נאלצות להמשיך בבוקר המחרת בסמוך לזריחה ובהן זמן המקסימום עשר דקות.

בחודש יולי 2006, התקיימה אליפות אירופה בטיסנים חופשיים  בעיר אודסה שבאוקראינה. רוב ימי האימונים והתחרות התאפיינו במזג אוויר סוער, רוחות חזקות וגשם. ביום התחרות האחרון בו התחרו במחלקת טיסני מנוע חופשי מ.2. (מחלקה, בה לא היה נציג ישראלי, השנה) מזג האוויר השתפר פלאים והפך למה שאנחנו מכירים היטב מתחרויות בצאלים, שמים בהירים, רוח עדינה וללא גשם. תוסיפו לזה את השטח המכוסה דשא ירוק ותקבלו מתכון מושלם לתחרות.

בסיום שבעת הסיבובים, שניים עשר מתחרים ביצעו תוצאה מלאה והחלו מתכוננים לטיסות ההמשך. תשעה מתחרים עברו בהצלחה את טיסת חמש הדקות והמשיכו לטיסת שבע הדקות. שני מתחרים בלבד עברו את שבע הדקות ועלו לטיסת תשע הדקות שהתקיימה בשעה שמונה בערב בסמוך לשקיעה.

האוויר עמד במקום, הטמפרטורה מושלמת, לא קר מדי ולא חם מדי, והשקיעה ברקע. פיוזייב מרוסיה וולדרזיק מפולין עמדו מוכנים לשריקת הפתיחה. כמאתיים מתחרים וחברי נבחרות יושבים על הדשא מול קו המרכזים וצופים, המתח באוויר עצום, מי יהיה אלוף אירופה לשנת 2006?

הסיבוב החל, תשע דקות זמן טיסה, עשר דקות זמן סיבוב. פיוזייב מחזיק בידו טיסן עם כנף מתקפלת שנפרשת בסיום הטיפוס, וולדרזיק מחזיק טיסן סטנדרטי עם מנת ממדים גבוהה. פיוזייב בוחן את רשם התרמיקות, וולדרזיק בוחן את פיוזייב. פיוזייב מחליט להזניק, הזנקה מושלמת, טיפוס גבוה, יציאה אופקית ופרישה מדהימה של הכנפיים גוררות מחיאות כפיים מכל הצופים. כעת העיניים נשואות לוולדרזיק שמחליט להזניק מיד אחריו ושוב טיפוס גבוה, יציאה מושלמת, ומחיאות כפיים.

ברגע זה, מודדי הזמן מודיעים שזמן פעולת המנוע של פיוזייב חרג מהזמן המותר ועליו להטיס ניסיון טיסה שני. את הטיסן שטס למעלה זה לא מעניין, והוא ממשיך לגלוש באיטיות. פיוזייב מוציא טיסן שני, מזניק, ושוב טיפוס גבוה, יציאה מושלמת, ומחיאות כפיים. עכשיו גולשים מעלינו שלושה טיסנים, שניים של פיוזייב ואחד של וולדרזיק.

בדרך כלל, כאשר יש קצת רוח, הטיסנים מתרחקים וכעבור שתיים שלוש דקות כבר איש אינו רואה אותם למעט מודדי הזמן שמצוידים במשקפות, ואז כולם מחכים עוד שלוש ארבע דקות עד לעצירת שעוני העצר של מודדי הזמן והכרזת המנצח. הפעם המצב שונה, אין רוח והטיסנים ממשיכים לגלוש מעל הצופים כאילו אנחנו נמצאים במרכז אצטדיון והטיסנים טסים סביבנו בטיסת מבנה.

כולם בשקט, אפשר לשמוע סיכה נופלת, כל העיניים נשואות למעלה מתבוננות בשלושת הטיסנים שגולשים באציליות בסיבובים רחבים מעל קו המרכזים, והשקיעה ברקע.

הראשון שנוחת, כחמישים מטרים מקו המרכזים הוא וולדרזיק והתוצאה: חמש דקות וחמישים ושש שניות, ללא ספק תוצאה יפה. שני הטיסנים של פיוזייב ממשיכים בטיסת המבנה שלהם, איזון שני הטיסנים מושלם ומדויק להפליא. הטיסן הראשון נוחת כמאה מטרים מקו המרכזים לאחר שמונה דקות וחמישים שניות, מדהים, הטיסן השני נוחת בסמוך אליו לאחר תשע דקות טיסה, תוצאה מושלמת.

יצא לי לראות לא מעט “פלייאופים” באליפויות עולם ואירופה, אבל דבר כזה עוד לא ראיתי, קיבלתי אישור לכך גם מוותיקי הנבחרות שהיו בשטח. זה כנראה היה “הפלייאוף” המדהים ביותר בהיסטוריה.

כתבות נוספות

למה חשוב לעשות את מה שאוהבים?

מה המשותף לאלברט איינשטיין, פול מקרטני, אברהם לינקולן ופאולו קואלו ? כולם מצאו את ה”אלמנט” שלהם. אותו מקום שבו הם מרגישים הכי עצמם. ד”ר קן רובינסון כתב על זה רב מכר…

קרא עוד
עץ הבלזה

עץ הבלזה

ככל שציוד אלקטרוני נעשה נייד, יגדל הצורך הדחוף להשיג סוללות ומצברים טובים יותר עם קיבול גבוה יותר, גודל קטן יותר ומשקל נמוך יותר. השיפור המתמיד בטכנולוגיות הסוללות והמצברים, דורש שיטות טעינה חכמות…

קרא עוד

כיצד עובדת מערכת שלט רחוק

אם יש בבעלותכם, או שאתם חושבים לקנות מערכת שלט רחוק הפועלת בתחום רחב הפס של 2.4GHz תרצו בוודאי להבין כיצד בדיוק היא עובדת, מאמר זה ינסה לשפוך אור על דרך עבודתן של מערכות אלו.

קרא עוד

בחירת הסוללה הנכונה

ככל שציוד אלקטרוני נעשה נייד, יגדל הצורך הדחוף להשיג סוללות ומצברים טובים יותר עם קיבול גבוה יותר, גודל קטן יותר ומשקל נמוך יותר. השיפור המתמיד בטכנולוגיות הסוללות והמצברים, דורש שיטות טעינה חכמות…

קרא עוד

כתבות נוספות שיעניינו אותך

עץ הבלזה

עץ הבלזה

ככל שציוד אלקטרוני נעשה נייד, יגדל הצורך הדחוף להשיג סוללות ומצברים טובים יותר עם קיבול גבוה יותר, גודל קטן יותר ומשקל נמוך יותר. השיפור המתמיד בטכנולוגיות הסוללות והמצברים, דורש שיטות טעינה חכמות…

קרא עוד »

כיצד עובדת מערכת שלט רחוק

אם יש בבעלותכם, או שאתם חושבים לקנות מערכת שלט רחוק הפועלת בתחום רחב הפס של 2.4GHz תרצו בוודאי להבין כיצד בדיוק היא עובדת, מאמר זה ינסה לשפוך אור על דרך עבודתן של מערכות אלו.

קרא עוד »

בחירת הקייטנה הנכונה לילדינו

עשינו עבורכם עבודה קטנה ולא מסובכת, מה יש שם בקייטנות, למה הילדים בשנים האחרונות פחות ופחות צורכים את הקייטנות, או שאנחנו ההורים פחות ופחות מאמינים וסומכים על מפעילי הקייטנות.

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן